mandag 21. februar 2011

Oppskrift på Torpevott :)

Vær snill å ikke kopier oppskriften og legg den inn andre steder, link til denne siden om du vil dele den :)

Oppskriften er til damevotter.
Garn: Østlandsgarn (to farger, f.eks lys/mørk) Du trenger ca 100g lyst, og 50g mørkt
Strømpepinner: Nr 3

Vrangbord:
Legg opp 48 m med lyst garn. Strikk 2 m rett og r m vrang, 9 omg. Strikk så 15 omg, annenhver mørk og lys (her kan det også strikkes 2 omg av hver så stripene blir bredere). Strikk så 6 omg lyst. Vrangborden er nå ca 7-8 cm.
Strikk rett med lyst garn, 1 omg. Øk på denne omg, 3 m på hver pinne, slik at det i alt blir 60 m på omg.
*Strikk så to omg vrang med møsk garn. Fortsett med lyst garn, strikk 4 m rett, ta 2 løst av, fortsett omg ut. De tre neste omg strikkes på samme måte.* disse 6 omg utgjør en rapport.
Fortsett videre med 2 omg vrangt, med mørk garn. De neste 4 omg med lyst, forskyves slik at de to m som skal tas løst av blir midt over forrige "rute" med lyst (se bilde)
Strikk ca 6 rapporter. Strikk så en omg vrangt med mørkt. På neste omg som også strikkes vrangt med mørkt garn, sett 10 m på hjelpetråd til tommel. Legg opp 10 nye m.
Strikk videre til votten er passe lang, ialt ca 14 rapporter.
Felling: Begynn på en rapport, med 2 omg vrangt med mørk garn. Strikk 3 omg med lyst garn. På siste omg i rapporten strikkes 2 lyse m sammen i hver "rute". Det er nå 3 lys m på hver "rute" omg rundt.
Strikk 2 omg vrangt med mørkt garn.
Begynn på lys "rute", men strikk sammen to lyse m i hver rute omg rundt. Det er nå 2 lyse m på hver "rute".
Neste omg strikkes de to lyse m sammen på hver "rute". Det er nå to mørke m og en lys m omg rundt.
Neste omg strikkes de to mørske m sammen med mørsk garn, den lyse strikkes med lyst garn. De er nå annenhver lys og mørk m omg rundt. Neste pmg strikkes med mørsk garn, en mørk og en lys m sammen, pass på at den mørke m kommer over den lys m. Du har nå 10 mørke m på pinnen, trekk garnet gjennom disse og fest tråden. Tuppen på votten skal nå ha en pen stjerne.

Tommel:
Ta på pinne de 10 m fra hjelpetråden, på baksiden taes opp 2+10+2 m. Strikk mønsterstrikk som på votten. Strikk 4 rapporter, fell som på votten.

Babyvott uten tommel, har jeg strikket med babyull og strømpepinner nr 2.
Votten er en ca str 6mnd - 8mnd.
Jeg la opp 44 m. Strikket 9 omg med 2 rett og 2 vrang.
Så 2 omg lyst, 2 omg mørk, 2 omg lyst, 2 omg mørk, 2 omg lys, så 7 omg mørk.
Strikk rett 1 omg, øk samtidig til 48 m (skal str være større økes det med flere m, minimum 6 m)
Jeg strikke 8 rapporter, så felling, se over.
Det kan også strikkes flere rapporter hvis votten ønskes lenger.
Babyvottene kan også strikkes i østlandsgarn og med tommel. Da er maskeantallet 36 og økes til 42.

Herre:
Legg opp 54 m
Strikk vrangborden som på dame str.
Strikk en omg rett, samtidig som det økes til 66 m.
Tommel strikkes som på dame str.
Antall rapporter på herrestr er ca 18/22

Vottene kan "nappes" inn for at de skal bli ekstra gode og varme
"Napping":
Dette foregår på vranga. Her har du nå markerte småle striper med mørkt og bredere felter med lyst. Bruk mykt garn og en butt nål som lett går mellom masketrådene. Start ved vrangborden, du kan sy løkkene over en eller to lyse felter. Det skal nappes tett, men pass på å ikke stramme. Første rad syes fast i "halve" masker. Beste rad syes under løkkene i forrige rad.

Kos deg med strikkingen :)

Klem fra

11 kommentarer:

  1. så fiine! Disse må jeg prøve meg på etter hvert! Men skjønte ikke heelt den "nappingen" ...? -Fever-

    SvarSlett
  2. Jeg må nok innrømme at jeg har ikke prøvd med på nappingen enda, men jeg kan prøve å få lagt inn tegnings forklaringen som er i oppskriften :)

    Så kan vi prøve å skjønner sammen :P

    SvarSlett
  3. Å ja. Legg gjerne ut tegning av napping.
    Jeg har strikket flere torpevotter nå, men nappingen min ser ikke lik ut til bildet over. Blir liksom ikke like tett eller likt mønster. Har prøvd litt ulikt.
    http://nesheimensblogg.blogspot.com/2010/10/snart-nye-votter.html
    http://nesheimensblogg.blogspot.com/2010/11/frste-forsk-pa-napping.html
    På linkene her kan du se hvordan det har blitt hos meg (om du vil).
    Klem

    SvarSlett
  4. Fine vottar! Takk for oppskrift! Skal sjå om eg får prøvd dei ein gong. Forstod ikkje heilt det med nappinga, eg heller.
    Kjekk blogg du har, eg legg meg til som følgjer!

    SvarSlett
  5. Bare hyggelig :)

    Jeg skal få lagt ut tegningene jeg har som følger med oppskriften :)Må bare huske tegningene når jeg skal på jobb ;)

    Velkommen som følger :D

    SvarSlett
  6. Takk for at du har lagt ut oppskriften:) ferdig med første par, så nå gjenstår å prøve nappingen....

    SvarSlett
  7. Så moro! Hvordan har det gått med nappingen ;)?

    SvarSlett
  8. Så bra du har oppskrift på nydelige votter. Du har vel ikke på barnestørrelse også??

    SvarSlett
  9. Bjørnen sover bjørnen sover i sitt lune hi..
    Hvor blir det av svaret på napping..?

    SvarSlett
  10. Kommer ikke til og linke til deg når det gjelder strikking av Torpevotter. Oppskriften tilhører næmlig Nordre Land Husflidslag og som har kurs når det gjelder denne votten samt på napping.
    Forøvrig har jeg strikket mange av disse som selges i lokal butikk.

    SvarSlett
  11. Skulle gjerne hatt en forklaring på dette med napping. Bildet forsto jeg ingen ting av. 😊

    SvarSlett